היום אני רוצה לדבר על נושא כאוב. האתר שלך נפל במיקומים ואתה לא יודע למה!! שערות יתלשו, אחרים יואשמו, הוריד יתנפח ותקרא יותר מידי מאמרים ויותר מידי שיחות בפורומים של קידום אתרים על למה ומה עושים עכשיו!
אין ספק שזה כואב ובמיוחד אם האתר שלכם מגבה עסק פעיל שנהג להרוויח הרבה כסף מהאינטרנט ואפילו לשלם לחלק מהעובדים. אז מה עושים ולמה זה קורה?
כשישבתי לכתוב את המאמר הזה התלבטתי אם לתת לכם רשימת מסקנות שלי אבל מהר מאוד הבנתי שמבלי להסתכל על האתר שלכם ולנתח אותו לקרביים זה יהיה חסר תועלת ולכן החלטתי לרכז לכם את הסיבות הנפוצות בגללן אולי האתר שלך נפל במיקומים.
אני בטוח שכולנו נשמח לשמוע את דעתכם (בתנאי שהיא רלוונטית!) אז אל תתביישו ושתפו אותנו בסיבות בגללן אתר יכול לצנוח במיקומים לדעתכם.
אני מבסס את המידע במאמר זה על שאלות ותשובות אשר נענו על ידי מומחים בקידום אתרים ועובדי גוגל במקומות שונים ברשת ביניהם הבלוג למנהלי אתרים של גוגל, בלוגים ברשת העולמית (בעיקר) ופורומים.
מספר הבהרות:
- אני מקבץ במאמר זה את התשובות הנפוצות ביותר לשאלה "מדוע נפל האתר שלי"
- הסדר של הסיבות / תשובות המוצגות במאמר "האתר שלי נפל במיקומים…" אקראי לחלוטין!
- אם אציין את דעתי.. אנא זכרו כי אשמח להתווכח על כך, לשמוע וללמוד מהדעה שלכם
אז למה האתר שלך נפל במיקומים?
יש לך באתר תכנים משוכפלים?
הויכוח בין מקדמי אתרים על כמה תכנים משוכפלים מזיקים לאתר בו הם נמצאים מתמשך באינספור פורומים. קראתי טענות שזה עניין של אחוזים ובכלל לא מזיק לאתר. אבל בואו נודה בזה שכאשר מדובר על תוכן משוכפל חשוב להתחיל עם השאלה על איזה סוג של אתר אנחנו מדברים. אם מדובר באתר מאמרים או אינדקס אתרים הרי וודאי שיש לצפות לתוכן משוכפל אבל אם מדובר באתר של חברת הובלות אז מה? מה יש לתוכן משוכפל לעשות באתר שכזה.
למה שיהיה תוכן משוכפל באתר עסקי?
אני לא יודע כמה פעמים שמעתי בעלי עסקים שהבינו מקריאה פה ושם שאתר עם יותר תוכן מצליח יותר בגוגל ובגלל זה הם ניגשו לאתר מאמרים שמתיר את זה ופשוט הטמיעו מאמרים מהתחום שלהם או תחום קרוב באתר שלהם.
על פניו זה לא נורא נכון? בכל זאת.. יש קישור אל המאמר המקורי נכון? זה לא שאתם מפרים זכויות יוצרים ובכל זאת… תחשבו על זה, אין ממש ערך בהטמעת המאמר הזה אצלכם אם הוא כבר קיים זמן מה לפני שראיתם אותו באתר אחר… למה שגוגל יפנה גולשים אל האתר שלכם ולא אל המאמר המקורי אשר מפרסם לרוב גם את שם הכותב?
הנה מה שמאט קוטס אומר בנושא:
קנית קישורים והרגשת טוב עם זה?
אני יודע שיש מקדמי אתרים רבים שקונים קישורים ולמען האמת זה אפילו עובד להם לתקופת זמן קצובה אבל צריך להיות מאוד מאוד חכמים עם זה ולא אוסיף בנושא זה מילים מיותרות.
קנייה של קישורים היא עילה להעפה מהאינדקס של גוגל ופעמים רבות אתם עשויים ליפול ל"מלכודות דבש" כלומר אתרים שידוע שהם מוכרים קישורים וכל קישור שמופיע שם מצביע באופן רע על האתר עצמו.
אולי בכלל הייתם "חכמים" ונרשמתם לאיזה פורום קניית קישורים עם האימייל של האתר שלכם ופשוט דיברתם על כך בחופשיות? יש פורומים רבים שנעולים לגולש לפני ההרשמה אך פתוחים לבוט של גוגל אז ראו הוזהרתם!
אם אתם יודעים ביניכם ובין עצמכם שזאת הסיבה לנפילה כל שנותר הוא לעשות סדרת שיפורים לאתר ולכתוב לגוגל עם בקשה לשקילה מחדש של האתר שלכם… יצא לי כבר לכתוב לגוגל עבור לקוח חדש (באנגלית כמובן) "הוובמסטר הקודם של האתר שמאז פוטר לא יודע להסביר לי למה אבל ניסיתי לשפר את זה ואת ההוא ובכל זאת אני לא מוצא את עצמי בגוגל. מה לא בסדר באתר? אפשר להכליל אותו בתוצאות החיפוש?"
תמימות עובדת באופן חלקי אבל צריך להסביר בצורה מפורטת את שורת הצעדים שעשיתם כדי לשפר ולנקות את האתר שלכם.
בנית אתר למנוע חיפוש או לגולשים?
ממש לאחרונה בוצע עדכון אלגוריתם רחב ידיים אשר נקרא עדכון פנדה. מאז ועד היום יצאו כבר 3 עדכונים לעדכון ולא נראה כאילו גוגל מתכוונים להאט את הקצב.
עדכון פנדה שם דגש על מספר רחב של גורמים אך אחד הגורמים המוסכמים על רוב מקדמי האתרים הוא השינוי בהתייחסות אל התנהגות הגולש או כפי שגוגל קוראים לזה חווית הגולש
אז אולי אין סיבה של ממש בגללה האתר שלך עף במיקומים לבד מהעובדה שרבים מהגולשים שנכנסים אליו יוצאים מיד ולכן גוגל מסיק שהוא לא נותן את התשובה הנכונה ל"שאלה" שהוא נשאל כלומר למחרוזת החיפוש.
אתר חדש? נגמר הירח דבש!
זאת אמנם לא עובדה בדוקה כיוון שגוגל מסרבים לאשר כי קיימת תקופת "ירח דבש" אך נסיון מלמד כי בחודשים הראשונים של אתר אשר בנוי טוב הוא נהנה מיחס מועדף.
לכן, אין להתרגל למיקומים של האתר החדש שלך כיוון שגוגל בודק קרוב לוודאי את תגובת הגולשים לאתר שלך ומעניק לו ציון כלשהו ולאחר מכן ימקם אותו בהתאם לכמות הקישורים ושאר הפרמטרים הנפוצים.
בנוסף חשוב לבדוק במקרים כאלו מה עשו המתחרים שלכם… לעיתים אם אתם נדחקים למקום נמוך יותר זה ירידה קיצונית יותר ממה שהיינו מצפים.
מי שם על הכלי למנהלי אתרים של גוגל?
חודשים שאתה רואה בעיות סריקה בכלי למנהלי אתרים של גוגל אבל לא ממש שמת לב לזה? עכשיו כשהלחץ דם עולה והמתחרים כן מקפידים על אתר תקני עפת אחורה?!
הכלי למנהלי אתרים הוא כלי מעולה אשר נותן לנו מידע בו מתשמש גם גוגל (אחרת לא היו בונים אותו!) כדי למדוד את האתר שלך ועד כמה הוא תקין, מהיר, נסרק כשורה ועוד.
עבור בצורה קפדנית על הכלי למנהלי אתרים והתייחס להמלצות הכתובות. למד איזה מידע גוגל מחשיב כמידע חשוב למנהל אתר והקפד על אתר תקני שנסרק כשורה ומחזיר תוצאות בצורה מהירה
פרצו לך לאתר ואתה לא מודע לזה?
אחת הסיבות הכי לא צפויות אבל בהחלט סיבה נפוצה בגללה אתר עף מהאינדקס של גוגל לגמרי הוא בגלל שהאקרים פרצו לאתר ומשתמשים בו כבסיס פעולה.
זה לא מחייב שבכלל תדעו את זה עד שתכנסו לאתר שלכם ותגלו שהדפדפן שלכם מזהיר כי אתר זה "מסוכן".. זה בהחלט כאב לב אבל יכול להיות ששתלו לכם קובץ שנועד לעשות פישינג
למדו איך להגן על האתר שלכם… אם יש לכם אתר וורדפרס תוכלו לקרוא למנוע פריצה לאתר וורדפרס. גם אתרים מסוג ג'ומלה יכולים ליהנות מאבטחה מוגברת
בנוסף תוכלו לבדוק בכלי למנהלי אתרים של גוגל אם לדעתו של גוגל פרצו לכם לאתר ובכל מקרה הקפידו לגבות את האתר שלכם שתוכלו לשחזר לאחר מקרה של פריצה לאתר.
בדיוק סיימת לבנות אתר חדש?
כבר יותר מפעם שפנו אלינו בעלי אתרים שסיימו לבנות אתר חדש ממש לא מזמן וכחודש לאחר מכן פשוט עפו או ליתר דיוק ירדו מאוד במיקומים של האתר שלהם.
נכון שזה מתסכל מאוד כיוון שהם בנו אתר חדש כדי לשפר את המיקומים וההיצע שהם מספקים לגולשים שלהם כלומר שאחרי ההשקעה הכספית הזאת יש תוצאות הפוכות!
במקרים כאלו חשוב לבדוק את המבנה של האתר. לחשוב על מה היה הדגש מבחינת תוכן ומילות מפתח באתר הקודם והאם זה דומה גם עכשיו… למען האמת ישנם גורמים רבים שיכולים לגרום לאתר חדש לירידה דרסטית במיקומים.
אני יודע שזה לא נחמד לשמוע אבל אם עד היום לא עבדתם עם חברת קידום אתרים זה הזמן ליצור קשר עם אחת! מעבר לעובדה שאתם צריכים להשקיע בפרסום ומיתוג ברשת האינטרנט מקדם אתרים מנוסה יוכל למצוא את הבעיה במבנה האתר ולהחזיר עטרה לישנה.
זה יכול להיות כל דבר… ממש לא מזמן גילינו כי אחת הבעיות באתר של לקוחה שלנו הוא שיש לה למעלה מ100 קישורים (פנימיים כן?!) בדף הבית… זה אולי נשמע שטויות אבל זה בהחלט עזר לה לשוב למיקומים טובים כמעט באופן מיידי ולמרות שהאינטרנט הוא לא מעבדה כלומר אי אפשר להצביע על גורם בודד זה בהחלט אפשרי לעבור פקטור פקטור ולשפר אותם ובמקביל לבצע קמפיין קידום אתרים.
'נעים' להכיר – הפילטר של גוגל!
מכיוון שזה מאמר למנהלי אתרים לא אוסיף הרבה על פילטרים של גוגל אך עדכון של פילטר הוא סיבה הגיונית לגמרי בגללה האתר שלכם עף לעמוד השלישי, החמישי ואפילו השביעי.
פילטר של גוגל שנועד להלחם בספאם יכול להעיף אתכם לעמוד החמישי רק כי יש לכם דף "קישורים מומלצים" וכולנו יודעים שזה דף החלפת קישורים.
באמת!! קישורים של מרפאת שיניים באתר של מוסך? ומיד אחר כך הפקת אירועים? זה קצת צועק דרשני אז הפילטר החדש שכלל לא ידעתם שגוגל אפשר / התקין העיף אתכם למקום 58
אני ממליץ שלא לשחק עם אתרים של לקוחות "על הקצה"… בלי פוטרים מטורפים עם קישורים יוצאים לא רלוונטיים ובלי ענני תגים עם 60 תגים "כי זה יפה".
קחו בחשבון שגוגל יכולים פשוט להפעיל פילטר אפילו בתור נסיון, לראות איך גולשים מגיבים ואפילו להשאיר את הפילטר הזה פועל כי אנשים מקבלים תוצאות טובות יותר בחיפוש.
מה אפשר לעשות אם האתר שלי עף במיקומים?
זאת שאלה שכמובן דורשת התייחסות ספציפית לכל אתר. אם משהו לא "צועק" הצילו במבנה של האתר ולא עשיתם שום דבר שנוגד את ההנחיות למנהלי אתרים של גוגל (אבל באמת (באמת)) וגם אם כן כדאי להתחיל עם מספר בדיקות ראשוניות. רענון האתר מבחינת תוכן והגשת מפת אתר חדשה.
צעד ראשון הוא לא להלחץ! לעיתים לאחר שבועיים הכל חוזר לתקנו כאילו לא היה ולכן.. בלי פעולות קיצוניות או בהלה. תנו צ'אנס לדברים להסתדר בעצמם. גם במקרה בו תצטרכו להגיש את האתר לבחינה מחודשת על ידי צוות גוגל (רק במקרה בו הוא עף מהאינדקס תזדקקו לאורך רוח וסבלנות.
- התחברו לכלי למנהלי אתרים ובדקו שלא פרצו לכם לאתר
- בדקו בכלי למנהלי אתרים שהאתר שלכם נסרק כשורה
- הסירו אם קיים דף החלפת קישורים ("אתרים מומלצים")
- וותרו על פוטר (Footer) עמוס בקישורים ונקו את האתר
- הסירו כל תוכן כפול שקיים באתר וכתבו תוכן מקורי ומעניין
- הוסיפו את הטיפ שלכם כתגובה למאמר זה
35 תגובות