ממש לפני כמה ימים שחררו גוגל הודעה רשמית בבלוג הרשמי של גוגל למנהלי אתרים. לפעמים מדובר בהודעות מושקעות במיוחד שמדברות בדיוק לליבו של מקדם אתרים והדבר נכון גם הפעם! בשנת 2013 שחחרו גוגל את רשימת הפרמטרים של "דירוג אנושי" לאתרי אינטרנט (בהקשר של איכות האתר כמובן). הסיבה לפרסום החוזר בנושא זה היא שגוגל הוציאו מסמך מעודכן ומפורט מאוד אשר מפרט מהם הפרמטרים בהם הם משתמשים כדי לקבוע את האמינות של האתר.
למה גוגל משחררים את המידע הזה?
שאלה טובה! הנה תרגום לעברית (בתרגום חופשי, אני לא מקצוען כמו טרנס טייטלס)
"בשנת 2013 פרסמו את הקווים המנחים של המדרגים האנושיים שלנו בכדי לספק שקיפות על הצורה בה גוגל עובדת ולעזור למנהלי אתרים להבין מה גוגל מחפשת בדפים ברשת האינטרנט. מאז ועד היום השתנו המון דברים. שינוי משמעותי לדוגמה היא העובדה שיותר אנשים משתמשים בטלפונים החכמים שלהם ובמכשירים סלולריים אחרים כדי לחפש ברשת האינטרנט מאשר במחשב הביתי שלהם".
ההודעה המקורית: Updating Our Search Quality Rating Guidelines
- אהבתם? שתפו!
- ����
קווים מנחים לציון האיכות של דפים ברשת
לפני הכל, אם יש לכם אנגלית מעולה ואתם רוצים להכנס לפרטי פרטים… הנה המסמך המלא באדיבות גוגל Page Quality Rating Guideline. במאמר זה אבצע סקירה נקודתית ומקוצרת של הסעיפים השונים במסמך המצורף כאן למעלה. המסמך הוא באורך של 160 עמודים אז כמובן שאגע רק בנקודות שמעניינות (אותי) מבלי להכנס לתיאורים בלתי נגמרים.

ציון האיכות של עמוד (PQ)
הגדרת ציון האיכות של עמוד באינטרנט מתחילה עם URL (כתובת דף באינטרנט) וסדרת שאלות אשר תוכננו כדי לספק מידע על הניווט באותו עמוד ובאתר המקושר אליו.
הצורה האידאלית לקביעת ציון איכות הדף היא לענות על השאלה המסכמת שהיא האם הדף הנוכחי השיג את המטרה עבורה הוא נוצר וזאת מכיוון שעמודים שונים בתוך אתרים שונים נועדו לענות על צורך שונה. בנוסף, הציפיות והצרכים של כל אחד מאיתנו שונים.

מהי מטרת העמוד
מטרת העמוד היא הסיבה בשבילה עמוד זה נוצר (עמוד מתייחס לדף באתר). כל עמוד באינטרנט נוצר בשביל מטרה מסוימת או כמה מטרות. מרבית העמודים ברשת האינטרנט נוצרו כדי לעזור לגולש / לספק לגולש מידע.
חלק מהעמודים ברשת האינטרנט נוצרו רק כדי לעשות כסף ואין להם שום עניין לעזור לגולש או לספק לו מידע נרחב. קיימים אפילו עמודים אשר נוצרו רק כדי לעשות נזק או להדביק את המחשב שלכם בוירוס, זאת גם מטרה רק שהיא ארוכת טווח ואיננה משרתת את האינטרסים של הגולש.
מדוע זה חשוב לקבוע את מטרת העמוד?
- לגוגל יש הגדרות ותנאים שונים לדירוג של כל עמוד על פי הסוג שלו. ולכן, חשוב מאוד להבין (ומהצד שלנו להגדיר) את סוג העמוד / מטרת העמוד בצורה הברורה ביותר
- עמודים באתר צריכים לעזור לגולש! עמודים אשר נוצרו במטרה להונות, לרמות או רק לעשות כסף מבלי להציע ערך מוסף לגולש יקבלו ציון איכות נמוך מאוד.
חשוב:
כל עוד עמוד מסוים נוצר כדי לעזור למשתמשים גוגל לא יחשיבו עמוד מסוים לעמוד בעל איכות גבוהה מדף אחר ברשת. לדוגמה: עמודים בויקיפדיה לא יהיו בהכרח יותר איכותיים מעמודים בנושא הומור באתר אחר. ישנם עמודים בעלי איכות גבוהה ובעלי איכות נמוכה עם אופי שוני לגמרי כגון עמודי מוצר, עמודי חדשות, שרשורים בפורומים, עמודי סרטונים וכו'.

סוגי תוכן על פי מטרת העמוד
להלן כמה סוגי עמודים שנוצרו למטרה מסוימת
- דף שנוצר לחלוק מידע על נושא מסוים
- דף שנוצר כדי לחלוק מידע אישי / חברתי
- דף שנוצר כדי לשתף תמונות או סרטונים
- דף שנוצר כדי לחלוק דעה או זוית ראיה
- דף שנוצר כדי למכור מוצר מסוים
- דף שמאפשר לענות לאחרים על שאלות
- דף שנוצר כדי לאפשר הורדת תוכנה

מבנה תוכן ברור שמבדיל בין התוכן לשאר
בכדי להבין את המבנה של דף אינטרנט עלינו (וגם על גוגל) להבין את המבנה של העמוד. רק בצורה כזאת יכול גוגל להבין מה הוא מרכז התוכן ועל פי בהתאמה להבין במה עוסק הדף, לאיזה מטרה הוא נוצר וכמה הוא יעיל. מרכז התוכן או (MC) הוא תוכן אשר נוצר לשרת את המטרה של הדף. בנוסף קיים תוכן משלים אשר עשוי לעזור בהבנת הדף ותורם למבנה שלו ועשוי להיות מחוץ לתא העיקרי (כאן חשוב היכולות של בונה האתר).
הדף הוא חלק מהאתר
חשוב לזכור כי כל דף באתר שלכם הוא חלק מהאתר בכללותו ולכן דפים שאינם רלוונטיים ואינם משרתים מטרה מועילה למבקרים באתר צריכים להעלם או למען הכנות, מראש לא להבנות. זכרו כי אם גוגל משתמש בגישה זאת בעת שהם מסתמכים על דירוג אנושי של דפים הם גם עושים זאת בצורה אוטומטית ומשולבת באלגוריתם שלהם.

מי היוצר של הדף?!
בנקודה 2.5.2 (ראו מסמך מצורף) מוזכר כי כל דף באתר צריך / אמור / חייב לכלול מידע על הכותב של הדף (היוצר של הדף) ובין אם מדובר על בלוג פרטי או על אתר עסקי של חברה כלומר בין אם מדובר על אדם פרטי אשר כותב את הטקסטים או בניית המידע כך שיהיה ברור כי צוות החברה או בית העסק כותבים את המידע.
זה קיים גם אצלנו באתר ותמצאו תיבה על שגיב SEO בסוף של כל מאמר. ההגדרה של מידע כזה צריכה להיעשות בעזרת מבנה תקני על פי Schema.org. בצורה כזאת אתם עוזרים למנוע החיפוש ולא רק לגולש להבין מי הכותב.

עמודים נדרשים: אודות, יצירת קשר, תנאי שימוש וכו
לא מדובר על חדשה מרעישה… אך במסמך זה גוגל בחרו לציין בצורה ברורה כי כחלק מדירוג האתר על ידי המדרגים האנושיים שלהם חשוב לוודא כי קיימים עמודים כגון דף אודות, דף יצירת קשר ופרטי יצירת קשר ברחבי האתר, מידע לגבי שירות לקוחות, תנאי שימוש ושאר עמודים נפוצים. אם אין לכם עמודים אלו עדיין באתר אני ממליץ כי תוסיפו אותם גבוה ברשימת המטלות שלכם וצאו לדרך.

המוניטין של האתר שלכם הוא פקטור מדיד!
כאשר סקרתי את הוראות "דירוג איכות" (המסמך המצורף) שמתי לב כי גוגל מדברים על מוניטין של בית עסק / אתר לאורך 3 עמודים מלאים. מאוד קשה למדוד מוניטין של אתר כיוון שחוות דעת באתר עצמו אינן משהו שאנו או מרבים האנשים נוהגים לסמוך עליהם (למרות שאתם צריכים כאלה והרבה באתר). ולכן חשוב לבנות את המוניטין של בית העסק כלומר האתר במיקומים שונים ברחבי הרשת כלומר גם באתרים חיצוניים בהם אפשר להשאיר חוות דעת על האתר, השירות, המהירות, האכפתיות וכו.
בעולם זה כבר הדבר ומשפיע מאוד על הנוכחות של עסקים ברשת האינטרנט וגם בארץ זה מתחיל להרים ראש. חשוב לאסוף חוות דעת ולתקשר עם לקוחות כדי לקבל אותן. מקרה מהשטח הוא טופס אשר יצרתי עבור גיספן תכשיטים שמאפשר ללקוחות להגיש חוות דעת עוד כשהם בחנות וזה בהחלט עוזר!
מאפיינים של דפים עם ציון איכות גבוה
בחלק הבא אתאר את המאפיינים של דפים בעלי ציון איכות גבוה על פי המתואר במסמך הPDF מבית גוגל המצורף בראש המסמך. גוגל מדברים בצורה כללית אך לוקחים את הזמן לפרט ואנו, כל אחד לעצמו ייקח לעצמו את המסקנות הנדרשות. באופן אישי אני מרגיש כי האתר שלי עונה על כל המאפיינים הנדרשים, מצד שני תמיד יש מקום לשיפור.
מה הופך דף לאיכותי?
אז מה הופך דף לאיכותי? אני לא נכנס כאן לפרספקטיבה האישית שלי אלא רק מתרגם לכם היישר מהPDF של גוגל בו הם מדברים בצורה כללית אל המדרגים האנושיים של גוגל. אז מה נותן (בפוטנציה) ציון דף גבוה?
- כמות מספקת של תוכן מרכזי מקורי באיכות גבוהה
- האתר והדף מייצגים מומחה אמין ומנוסה בתחומו
- יש לאתר מוניטין טוב בנושא בו עוסק הדף
- האתר מכיל דפי מידע בסיסים (ראו למעלה)
- קיים בדף ובאתר תוכן משלים לנושא המדובר
- האתר בנוי בצורה מיטבית לכל סוגי המכשירים
- האתר מתוחזק בצורה שוטפת וקבועה
אילו דפים נחשבים כאיכות ירודה?
החלק הבא מתאר עמודים אשר עשויים (לרוב מסיבה טובה) להחשב לעמודים עם ציון איכות נמוך עד נמוך מאוד והסיבות מדוע. נקווה שאין לכם דפים שעונים על הקריטריונים ברשימה זאת כיוון שזה עשוי להשפיע על האתר כולו.
- דפים מזיקים (בזדון או שלא בזדון)
- דפים ללא שום מטרה או תכנון מראש
- דפים מטעים אשר נוצרו רק כדי בשביל מנוע החיפוש
- דפים מטעים אשר נוצרו כדי לרמות לקוחות קצה
- דפים שכוללים הפניות חשודות (מעבר אוטומטי לדף אחר)
- דפים בעלי תוכן מרכזי רזה ולא מקורי וחסר ערך
- דפים ללא תוכן עיקרי בכלל רק לצרכי כותרת
- דפים בהם התוכן עמוס במילות מפתח
- דפים עם גיבריש, או תוכן חסר משמעות
- דפים אשר נוצרו באופן אוטומטי (סקרייפינג וכו')
- דפים בהם מרבית התוכן הוא תוכן מועתק
- ראו את קובץ הPDF לסעיפים נוספים
תסמין עיניים אדומות מדף 50
אני חייב להודות שלא הצלחתי לקרוא עד לסוף קובץ הPDF היום. ונכון, אני יכול להמשיך ולשתף אתכם במידע רב לאורך עוד אלפי מילים על המסמך המפורט של גוגל אך אינני רואה בכך תועלת של ממש מכיוון שהמסמך עצמו נגיש וכולל שלל דוגמאות שלא כללתי במאמר זה. אני מצרף שוב את מסמך הPDF וממליץ כי תסקרו אותו ותראו מה עוד תוכלו לדלות לצרכי קידום וניהול האתר שלכם או האתרים של הלקוחות שלכם. לביקור במסמך לחצו כאן: Page Quality Rating Guideline
אני מקווה שמצאתם במאמר זה מידע מועיל על ציון האיכות של גוגל וכי עזרתי לכם להסיק כמה מסקנות בנוגע לצורה בה גוגל מודד את העמודים באתר שלכם. אם אהבתם אודה לכם אם תפרגנו עם לייק, טוויט או +1 בגוגל ובכל מקרה תודה שביקרתם. בברכה, שגיב SEO
- אהבתם? שתפו!
- ����