רבות נאמר על השינויים של שנת 2011 / 2012 באלגוריתם של גוגל ואיך הם משפיעים על תוצאות החיפוש. אנחנו כאן בישראל מרגישים שאנחנו רחוק מהצלחת כי זה עולם של מספרים ומה לעשות… 7-8 מליון איש שמדברים שפה אחרת לחלוטין ועוד נגד כיוון התנועה לא ממש מעניינים את המהנדסים של גוגל ואולי זה נכון אבל מצד שני יש לנו הזדמנות ללמוד ולעכל שינויים לפני שהם הופכים למציאות וזה לדעתי יתרון אדיר!
ב3.11.2011 (ממש לא מזמן) שחררו גוגל הודעה כי מעתה נקבל תוצאות רעננות יותר או כמו שהגדירו את זה בגוגל "Giving you fresher, more recent search results" (ההודעה הרשמית). למי שרוצה לעקוב אחר חדשות מעולם הקידום אתרים בעברית ובאנגלית אני ממליץ לבקר באתר אשר מרכז חדשות בעזרת הזנות RSS הנקרא Seoogle.
מה הקשר בין Freshness ותוצאות החיפוש?
כבר זמן רב שגוגל מתכונן (או מתכוננת?! <– את דעתכם בבקשה! חברה או מנוע חיפוש?) כדי להחזיר תוצאות חיפוש עדכניות יותר ולמרות שלא מדובר בתהליך אשר משפיע כל מחרוזות החיפוש אשר מוקלדות בגוגל מידי יום, עדיין מדובר על נפח אדיר של חיפושים אשר על פי גוגל עומד על כ35% מכלל מחרוזות החיפוש!! מספר כזה אמור להעמיד את השערות של השערות על האוזניים לדום זקוף אבל ההתרגשות בעולם הSEO אינה גדולה…
למה?
כי למרות שמדובר בהמון המון חיפושים לא מדובר על המון מחרוזות חיפוש… מרבית השינוי (לפחות כעת) חל על תחומים מאוד ספציפיים בהם יש תועלת רבה לתוצאות חיפוש עדכניות ככל האפשר למחרוזת חיפוש כמו לדוגמה בעולם הספורט בו המשחק של היום או מחר מעניין פי 100 מהמשחק של שנה שעברה שבו מה לעשות משחקות אותן קבוצות אבל זה לא אומר שאנו רוצים את התוצאה הישנה נכון?
המון לקרוא, אולי קפה?

הכל התחיל עם עדכון קפאין caffeine אשר יצא מהמרצע כבר ב8.6.2010 והוא על פי התיאור של גוגל שיטה חדשה לאנדקס תוכן בצורה מסיבית ומהירה פי כמה מהשיטה הישנה. למעשה הצהירו בבלוג החיפוש של גוגל שמעתה יוכלו לסרוק ולהחזיר תוכן בצורה מהירה יותר ב50% משיטת האינדוקס הישנה.
אפילו אוסיף את ההסבר הדיי ברור של גוגל לאלו שאינם בונים מנועי חיפוש למחייתם (ואיך נבנה! השתלטתם על השוק!). כאשר אנחנו מקלידים מחרוזת חיפוש בגוגל אנו לא מחפשים ברשת האינטרנט בצורה ישירה אלא באינדקס של גוגל כלומר בספריית התוצאות שגוגל שומר המייצגת את העותק העדכני ביותר שיש לגוגל של רשת האינטרנט. מכאן למעשה מגיעה המילה אינדוקס והכוונה מאחוריה שמשמעותה כי גוגל שמר עותק חדש של האתר שלנו באינדקס שלו וכעת יכול להתחיל לדרג את התוכן שלנו מול אתרים אחרים.
אין ספק שעדכון קפאין הוא הישג טכנולוגי אדיר שכן הוא בוחן מידי רגע עשרות אלפי עמודים אך התכנסו כאן כדי לדבר על הFreshness פקטור באלגוריתם החיפוש של גוגל ומה ההשפעה שלנו (זה בערך כל מה שמעניין אותנו נכון?) על הצורה בה אנו / הלקוחות שלנו מנהלים את האתרים שלהם אם הם רוצים להצליח ברשת.
על אילו מחרוזות חיפוש ישפיע עדכון Freshness
מכיוון שגוגל הצהירו כי עדכון הFreshness ישפיע כל 35% מכמות החיפוש (שוב – לא מ35% ממחרוזות החיפוש!) זה אומר כי רק חלק מהתחומים או ליתר דיוק סוגי מידע מסוימים יושפעו מעדכון זה. תחומים כמו לדוגמה…
- נושאים עכשוויים (לדוגמה: התפרצות הר געש, ליגת האלופות)
- נושאים חמים (לדוגמה: המשבר הכלכלי באירופה, דגם אייפון חדש)
- אירועים חוזרים (לדוגמה: פרק של האח הגדול, דוחות שנתיים)
- עדכונים תכופים (לדוגמה: דגמי מחשבים, דגמי מצלמות חדשים)
(* אני קצת סקרן להציץ בסטטיסטיקה אם המילים ברשימה הזאת יביאו מבקרים בטעות..)
אם לסכם את הרשימה של סוגי התכנים אשר יושפעו מעדכון Freshness אפשר לראות וגם דיי הגיוני שאם לא נקליד בצורה פרטנית תאריך או שם דגם של מוצר פופולארי כלשהו נקבל מעתה והלאה בצורה חד משמעית יותר תוצאות חדשות יותר. אם לשים את הכובע של הגולש ולמען האמת יש לי כובע כזה כשאני רוצה להזמין אוכל, לבקר בפייסבוק או למצוא סרט מעניין (לרוב) זה עדכון מבורך אשר מנקה קצת את תוצאות החיפוש!
עדכון Freshness – דעות מהעולם
במקביל הוספנו קישורים למאמרים שאנחנו קראנו בנושא ומזמינים אתכם לקרוא ולגבש דעה משלכם. לרוב, השיחה היא שמולידה את המסקנות הכי חכמות והכי מעניינות. בנוסף… אנחנו מאוד אוהבים תגובות אז אם יש לכם דעה בנושא עדכון Freshness או פרט מידע / תובנה לחלוק איתנו נודה לכם אם תגיבו.
מאיפה גוגל לוקח את המידע? את המידע לשימוש באלגוריתם הFreshness לוקח גוגל מההזנת RSS של האתר שלכם ומחליט מי יוצג ראשון בשל שיקולים חברתיים כמו כמות החשיפה של התוכן שלכם בגוגל פלוס, פייסבוק LIKE וטוויטים!
אש בשדה קוצים: הגיל של המסמך / הדף החדש באתר שלכם נקבע על ידי הפעם הראשונה שהוא נסרק על ידי גוגל. במקביל, מסמך בן שבוע שהשיג 10 קישורים ידורג שונה ממסמך בן שנה שיש לו מאה קישורים. מחשבה על באזז!
לא בהכרח תוכן חדש: תוכן שעונה על הגדרה של עדכון Freshness הוא לא בהכרח תוכן חדש אלא יכול להיות גם תוכן שעודכן לאחרונה! יש לכם דף שתמיד רציתם לעדכן? אולי זה הזמן הנכון…
שינוי סיידבר זה לא שינוי תוכן: דעה שחוזרת על עצמה ברחבי הרשת היא ששינויים בחלקי התוכן של הדף משמעותיים פי כמה וגוגל יודע לזהות אותם מאשר שינויים לדוגמה בתפריטי צד גלובליים באתר.
דף רענן מצביע על רעננות של דף אחר! דירוג הרעננות של דפים המקשרים אל דף מסוים עשויים להשפיע על דירוג הרעננות של הדף עצמו?.. דוגמה תמצאו במקורות מידע, בקישור השלישי ובכלל מאמר מומלץ.
מה למדנו?
הטרנד של תוצאות חיפוש אשר מבוססות על תאריך הפרסום של דף האינטרנט כבר לא טרנד אלא שינוי קבוע ובמיוחד באינטרנט בו כמות המידע עולה על שאפשר לקלוט. עדכון Freshness הוא בן בכור לשינוי האלגוריתמי הנרחב שנקרא קפאין caffeine ועוזר לגוגל לסרוק ולאנדקס את הרשת מהר ולהחזיר לנו תוצאות עדכניות יותר במיוחד בתחומים מסוימים.
קידום אתרים בגוגל לא משתנה כל כך בשל עובדה זאת אך כן הופך את קצב העבודה למהיר יותר. בין אם התחום שלכם לא תלוי בחדשות עדכניות או כן, יש לכם מה לעשות כדי לשפר את סיכויי ההצלחה שלכם ולהצליח יותר בעידן בו הכל מהיר יותר! מה אתם חושבים?
16 תגובות