פייסבוק היא ללא ספק הרשת החברתית החזקה בעולם! רובנו שם לפחות פעם ביום ולא צריך לעודד אותנו לבקר… אנו נפגשים עם החברים בפייסבוק, מקבלים הזמנות לימי הולדת בפייסבוק, מוצאים חברים שלא ראינו מגיל 15 בפייסבוק ואפילו מפרסמים את העסק שלנו בפייסבוק!
אם העסק שלכם כבר נמצא בפייסבוק עולה השאלה איך להפוך את הנוכחות שלכם לכזאת שמובילה תנועה אל האתר שלכם, איך לנצל את פייסבוק כדי למתג את החברה שלכם ובכלל, איך להצליח בפייסבוק? בפייסבוק כמו בכל מקום, התוכן הנכון מושך את העין ובעקבתו האצבע המקליקה!
כדי להצליח בפייסבוק חשוב להבין איך פייסבוק עובד, איפה מתחילים? מקדמי אתרים רבים לא מכירים את EdgeRank מנגנון דירוג החדשות של פייסבוק אשר קובע אילו חדשות יוצגו לנו בראש רשימת החדשות ולכן לפני שנגיע אל אסטרטגיות וכלים שונים כמו קבוצה בפייסבוק ודף לעסקים בפייסבוק במאמרים הבאים נעבור בקצרה על ההגדרה של EdgeRank ואיך הוא עובד.
כאשר אנו נכנסים אל פייסבוק בתור משתמשים רגילים כלומר עם הפרופיל הפרטי שלנו אנו רואים קו זמן (timeline) המציג לנו את החדשות / שיחות ושיתופים של חברים שנכתבו בזמן בו לא היינו מחוברים. עבור 95% מאיתנו שלא הגדירו את זה אחרת מוגדר קו זמן שנקרא "חדשות מובילות"
המנגנון שקובע מה יהיה למעלה בקו זמן זה הוא אלגוריתם שנקרא EDGE RANK

מה זה Edge Rank
ראשית כמה עובדות מעניינות על "חדשות מובילות" ולמה זה שווה את המאמץ
- אם ההודעה שלכם דורגה כחשובה היא תופיע בראש קו הזמן "חדשות מובילות"
- קו הזמן חדשות מובילות מוגדר אוטומטית עבור למעלה מ95% מכלל משתמשי פייסבוק
- בפייסבוק למעלה מ500 מליון משתמשים = 95% מהם = 475 מליון משתמשים!
- למנגנון שקובע את החשיבות של כל הודעה ולפיכך את הסדר קוראים EDGE RANK
- ניתן להשפיע על על האלגוריתם של Edge rank עם טקטיקות של קידום אתרים!
האלגוריתם Edgerank ואיך הוא עובד
אדג'רנק (Edgerank) עובד בשיטה של אובייקטים וקצוות (edge's)
מה זה אובייקט
אובייקט הוא בפשטות השם / הכותרת של כל הודעה כמו לדוגמה הכותרת של כל סוג של הודעה ובין אם היא מכילה תמונה, טקסט או אפילו קישור..
מה זה קצוות
קצה (edge) הוא דירוג ההודעה אשר נקבע על ידי מספר גורמים ביניהם היחס בין מפרסם ההודעה לבעליו של קו הזמן "חדשות מובילות" כלומר המשתמש אשר בקו הזמן שלו מוצגת ההודעה. הסוג של ההודעה כלומר אם היא טקסט, תמונה, וידאו וכו' והגיל של ההודעה.
היחס בין המפרסם של ההודעה לקורא ככל שהיחס בין מפרסם ההודעה לקורא גבוה ותדיר כך גבוה הסיכוי שהמודעה שלכם תופיע גבוה יותר בקו הזמן של הקורא. את הפרמטרים אשר קובעים את הקרבה ניתן כמובן לנחש בקלות והם כוללים באיזה דרגה של קרבה החבר כלומר האם הוא חבר מדרגה ראשונה או חבר של חבר… האם בעבר התכתבם באופן אישי בהודעות, האם עשיתם כבר LIKE'ים לפרסומים של הכותב הספציפי וכו'
יחס הקרבה בין שני משתמשים הוא חד כיווני כלומר.. נניח לדוגמה שרונית לוחצת "אהבתי" על כל מה שאילן מפרסם, מגיבה ואפילו משתפת אך אילן לעולם לא לחץ אהבתי על פרסומים של רונית יחס הקרבה של רונית אל אילן הוא גבוה אך יחס הקרבה של אילן אל רונית הוא נמוך!
סוג ההודעה לסוג ההודעה יש מבחינה סטטיסטית ולכן גם באלגוריתם EdgeRank של פייסבוק משקל שונה. מודעת טקסט נחשבת לפחות אטרקטיבית ממודעת תמונה או מודעת וידאו אשר לרוב מובילות ליותר קליקים ויותר תגובות. לכן, לסוג ההודעה גם חשיבות על הדירוג שלה וקרוב לוודאי שמודעת תמונה / וידאו במקרה בו היא עונה על שאר הפרמטרים תדורג גבוה יותר בקו הזמן של אלו אצלהם היא מופיעה.
מודע זה ככה? פייסבוק ככלל מנסה לעודד מעורבות של גולשים ולכן במקרים בהם יש יותר מעורבות של גולשים כמו במקרה של מודעת תמונה או מודעת וידאו המודעה תדורג גבוה יותר!
גיל המודעה זהו הפרמטר הכי ברור מאליו, גיל ההודעה שפרסמתם היא כמובן פרמטר באתר בו השיחה העכשווית היא העניין. בנוסף כמות ההודעות בפייסבוק עצומה ולכן חשוב לדחוף הודעות ישנות אחורה כדי לספק לכם תוכן עדכני ומעניין.
מסקנה: טריק שיעזור לנו להצליח בפייסבוק?
אם אנחנו רוצים ליצור אינטראקציה של משתמשים עם המודעות שלנו ואני מזכיר שהיא חד כיוונית אנחנו לא יכולים להתחיל ישר עם פרסום אגרסיבי שבואו נודה קצת ספאמרי… הדרך הנכונה היא שבוע לפני פרסום מודעה לפרסם איזשהי מודעה מעוררת תגובות אשר תגדיל את "היחס בין הקוראים למפרסם ההודעה" כלומר אלינו.
אם שבוע לפני שאנו עומדים לפרסם מודעה פרסומית בצורה של הודעה בפייסבוק נפרסם איזושהי הודעה אשר תעורר תגובות נגדיל את היחס הקרבה של המון משתמשים כלפינו ולכן בשבוע לאחר מכן כאשר נפרסם את המודעה אנו מגדילים את הסיכויים שהיא תופיע גבוה יותר בקו הזמן של אותם משתמשים לאורך זמן ארוך יותר וכך תוביל תנועה גדולה יותר ומי יודע.. אולי אפילו תיצור המרות!
16 תגובות